zaterdag 6 juni 2009

Amsterdam heeft het nog steeds..


Het leven is vergankelijk, zij snel vergaan, geniet van het leven, omgeving en de stad.

In mijn onderzoek heb ik vooral moeten zoeken wat mij zo aantrok in de beelden die ik had gekozen. Mijn interesse in de geschiedenis en schilderijen uit de ‘Gouden Eeuw’. Om er achter te komen waarom die periode, 1600-1700 mij fascineert, begon ik aan de taak om het zelf te proberen. Ik koos 5 stillevens uit, die te zien zijn in het Rijksmuseum. Daaruit koos ik een paar elementen om te schilderen.
Mijn vraag was ook, wat wil ik uitbeelden?


De perfectie en realiteit die in de schilderijen, geven een goed beeld van die tijd.
Het liefste zou ik in het schilderij willen kruipen en het zelf ervaren.
Het zijn niet alleen maar mooie realistische schilderijen uit die tijd, maar er zit ook een gebeurtenis of boodschap achter.
Schilderijen waren een mogelijkheid om iets vast te leggen, iets te laten zien en in bewaring te blijven.
Verder kijken dan alleen het beeld.

Mijn nieuwsgierigheid zorgt er voor dat ik zo veel mogelijk wil weten als ik naar iets kijk, al is het maar een titel, waarna je kan inzoomen of iets kan ontdekken.Veel mensen kijken vluchtig en gaan niet verder. Hoe kan je de zelfde nieuwsgierigheid lokken? Dit is mijn doel, het laten herleven van een stilleven.
De voorwerpen op de schilderijen, te vertalen naar nu, wat is nu belangrijk, wat hoort nu tot de levensbehoefte? Wat heeft iedereen en wat is herkenbaar?

Hoe zou het stilleven van nu er uitzien?

Het publiek is iedereen die zich er tot aangetrokken voelt, jong of oud, het geven van een stukje geschiedenis is voor iedereen en kan ook ander beeld opleveren.

Het idee: Een grote tafel met de objecten van toen en nu, met als doel, het creëren van nieuwe stillevens door het publiek erom heen, hun de kans geven om hun eigen “schilderij” uit te beelden en dat vast te leggen op foto.
Een gebeurtenis, beeld of het creëren van een herinnering, is tegenwoordig makkelijker dan ooit, de digitale fotocamera’s of mobiele telefoons.





De 5 plekken, gekozen door de 5 stillevens die ik uit had gezocht, zijn verdeeld over de stad. Die in verband staan met een aantal objecten:

1. Floris van Dijck Stilleven met kaas
2. Balthasar van de Ast Stilleven met vruchten en bloemen
3. Willem Claesz Heda Stilleven met vergulde bokaal
4. Jan Davidsz. De Heem Festoen van vruchten en bloemen
5. Pieter Claesz Stilleven met vis






Geen opmerkingen:

Een reactie posten