zaterdag 25 april 2009

warming up oefening


Amanda van Sloten
Liefde in de stad








1. Voor deze vraag leek het mij ook wel interessant om te kiezen voor woningen in dezelfde buurt i.p.v. bekende gebouwen.




geen connectie, woningblok links.


Met dit woningblok in Amsterdam Oost, heb ik geen connectie of enige aantrekkingskracht.
Het is voor mij een lege bladzijde waar ik niks uit kan halen.
Naar mijn idee heeft het totaal geen connectie met de omgeving.
Er is niet naar mijn weten niet goed gekeken naar de ruimte ernaast, kleurgebruik en de schaal.
Het gebied is in de jaren ’70 gesloopt en weder opgebouwd.
De materialen die gebruikt zijn komen niet over, haast tot geen details te ontdekken, er zit geen verhaal in. Het oogt voor mij iets wat misschien modern moest lijken voor die tijd, maar wat helaas niet werkt met de omgeving.














connectie woning rechts

Wat ik voor connectie hebt met die gebouw, is dat er meer te zien is dan het gebouw zelf. Het ontwerp van het gebouw komt uit de gouden eeuw zou ik denken. Te herkennen aan de stijl van het pand, de luiken en de ronde kozijnen. Wat ik hier mooi aan vind, is dat het voor mij strak oogt, details maar niet te overdreven. Het materiaalgebruik mooi bij elkaar aansluit, en daarbij ook de kleuren ervan. De omgeving heeft ook een connectie, zoals dat de ramen op dezelfde lijn doortrekken. Er zijn veel elementen te vinden, maar door de strakke vormen een eenheid vormen. Je ziet hier een stuk geschiedenis wat goed werkt op het hedendaagse beeld van Amsterdam.





Bij deze vraag moest ik gelijk denken aan een foto die ik had gemaakt vanuit de helikopter in New York, wat mij aansprak doordat je kan zeggen:
‘Een stad in een stad’.











2. De grachten

Een verbintenis in de stad, samen met de bekende plekken, is dit de kern. De ronding van de kern, is opgebouwd en begint als het ware bij het Centraal station te tellen, is een uniek gegeven voor Amsterdam.

Het gebruik van het water in het verleden: vervoer van goederen over dekschuiten. Deze dekschuit ligt in de Prinsengracht, waar relatief veel pakhuizen waren. Deze pakhuizen waren bereikbaar vanaf het water. (zie volgende blz)

Ook naar buiten Amsterdam was het in het verleden erg belangrijk, zoals de trekvaart richting Muiderberg.
“Hij of zij is al bij de Hakkelaarsbrug" was een Amsterdams-Joods gezegde om aan te duiden dat iemand ernstig ziek was
(doden werden per trekschuit naar de Joodse begraafplaats in Muiderberg gebracht.

Tegenwoordig bestaat het uit rondvaartboten en bij feestdagen.
Een zeer belangrijk onderdeel voor Amsterdam, en wat op heden gezien wordt als een van de kenmerken van deze stad.
Naar mijn gevoel zouden zij dit door kunnen trekken naar buiten de grenzen. Vooral in de zomer geeft het een soort uitvlucht van de drukke stad en het lawaai. Is er een manier om het gevoel te verspreiden.


















3.
Schoonheid, erkenning, interactie, ontwikkeling, ruimte.

4.

Hoe is het om ergens in een grote stad te lopen en alles te ontzien in plaats van te zien? Dat is wat wij mensen eigenlijk doen, in een omgeving die wij denken te kennen en waar wij dagelijks onze weg vinden. De weg wijzen of een route bepalen is een dagelijkse denkwijze. We verplaatsen ons van punt A naar punt B.

De omgeving daartussen valt niet op. De kleine details zijn onzichtbaar geworden, ontvreemd en geaccepteerd, hoe raar sommige dingen in de realiteit kunnen zijn, het hoort bij onze eigen wereld.
In elke stad valt er van alles te ontdekken en onderzoeken, onder die laag vind je een grote schat. Wie heeft er tijd om gewoon eens door de stad te slenteren en dingen te zien, mee te maken die anders een mysterie blijven?
Ook ikzelf handel daarmee, maar toch heb ik de neiging om naar dingen te kijken die je in eerste instantie niet opvallen, maar interessant kunnen zijn.
Je interesse daarin kan uit verschillende hoeken uitkomen, zelf ben ik altijd opzoek naar iets met de kleur rood, de reden kan ik niet geven.
Het zou het contrast kunnen zijn, of omdat het voor mij herkenbaar is. Je denkt dingen te zien en te herkennen, maar als je dezelfde dingen op een andere manier neerzet, is het soms moeilijk te plaatsen.

Kijk alles een van onderaf en de vormen veranderen drastisch.
Het gedrag van speelt daar ook een factor bij. We lopen aan die kant van de straat, geven elkaar de ruimte of juist niet, waar we onszelf niet willen plaatsen en ons willen uiten.
Mensen houden zich onbewust die aangeleerde regels voor.
Als je in een stad komt, onbekend of niet, de informatie die je hebt, daar ga je denk ik eerst van uit, daarna kijk je misschien iets verder. Maar ik denk dat het moeilijk is om alles te zien.
Mensen focussen graag naar bepaalde onderwerpen.
Bij Amsterdam is dat denk ik, de grachtengordel. Het centrum, daarna wordt het naar mijn gevoel groter en meer in delen opgedeeld.
Wat er nu erg speelt is om alle delen, zoals west en noord te betrekken bij de stad. De campagne van iamsterdam is een voorbeeld daarvan.




Hierbij een foto die ik hen gemaakt naar aanleiding van anders kijken.






5.
a.
Afschermen, beschermen.

b.
Scheiding, bang, verdeling.

c.
( van links naar rechts)

herhaling, standaard.

Afscherming, gesloten/open, geprobeerd.

Ontwikkeling, toeval.

Blokkerig, grenzen ontwikkelen.

Idee als zelfde materiaal, gepropt.

Verstoppen, eigendom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten