maandag 4 mei 2009

Een hoop vuilnis

Dwalen door de stad
op maandag van 00:00 - 01:00

Maandagavond heb ik

8 mensen thuisgebracht

1 ketting op mn fiets gelegd

3 keer gestopt bij het grof vuil

2 sirenes gekruist
nog nooit zo langzaam gefietst


Verras een vuilnisman
Het dwalen door de stad deed me denken aan een filmpje dat ik vier jaar geleden met een vriend, Johannes Hoogebrink, maakte. ´s Nachts verzamelden we objecten van het grof vuil en bouwden daarmee een huiskamer op de stoep. In de drie uur dat we geslapen hebben zijn de helft van de verzamelde spullen weer door anderen meegenomen, maar de boodschap voor de vuilnismannen bleef duidelijk: PAUZE !

Trash Art

Vuilnis is een gratis en veelzijdig bouwmateriaal dat overal in de stad te vinden. is. Verschillende kunstenaars maken hier dankbaar gebruik van. Anthony Cragg bijvoorbeeld maakt verzamelingen van gevonden materialen en organiseert deze op een nieuwe, vaak grafische manier. De nieuwe samenstelling van de gevonden voorwerpen maken dat je anders naar het vuil kijkt. Het lijkt meer een bouwsteen, een nuttig onderdeel dan een vies stuk afval. Jammer vind ik dat Cragg de gevonden materialen (vaak) verft om een mooi kleurverloop te krijgen. Dat vind ik net een interventie te veel.




Tim Noble en Sue Webster gebruiken huishoudelijk afval om een schaduwvoorstelling te maken. Meestal staan ze zelf in de spotlight en maken daarmee een statement over mensen en hun relatie met afval. Wat ik leuk vind aan hun installaties is dat ze (letterlijk) een ander licht op afval laten schijnen, daardoor kunnen nieuwe betekenissen ontstaan. Een nadeel is dat ze elke keer hetzelfde trucje toepassen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten